Hledáte do garáže elektrický lanový naviják a nevíte podle jakých parametrů ho vybrat? Nebo byste se chtěli o elektrických navijácích dozvědět víc a nevíte, kde se zeptat? Náš článek o elektrických navijácích by vám mohl pomoci. Kdybyste měli i po dočtení článku otázky k elektrickým navijákům nebo k jakémukoliv nářadí, naši specialisté jsou tu pro vás.
Druhy převodovek elektrického navijáku
Připevnění elektrického navijáku
Motor
Motory elektrických navijáků jsou při práci vysoce zatěžovány, proto je důležité dodržovat přestávky. Díky přestávkám se motor nespálí a nezničí se. Maximální doporučená doba zátěže motoru je patnáct minut. U elektrických navijáků je na výběr mezi dvěma druhy motorů. S permanentním magnetem nebo se sériovým vinutím).
Lano
U elektrických navijáků si můžete vybrat buď syntetické lano nebo drátěné ocelové lano. Syntetické lano je lehčí, dražší a méně vydrží vyšší teploty. Ocelové lano je odolnější vůči vyšším teplotám a celkovému opotřebení, je levnější než syntetické. Má větší hmotnost a při nesprávném navinutí je náchylnější k poškození.
Elektrický lanový naviják 1850 W, 600/1200 kg - HTP805712
Síla
Prvním kritériem u výběru elektrického navijáku je jeho síla. Lano hraje u síly navijáku velkou roli, neboť je navinuto na buben a vrstva lana, která je mu nejblíž, určuje sílu navijáku. Protože je na bubnu více vrstev lana, tak největší síla je na první vrstvě lana. Na první vrstvu připadá taktéž nejnižší převod.
Pro zjištění, jak silný naviják vybrat, využijete vzorec, který snadno vypočítáte. Vynásobením hmotnosti auta nebo jiného stroje a číslem 1,5 získáte minimální tažnou sílu auta.
Minimální tažná síla vozidla = hmotnost vozidla krát 1,5
Baterie
Naviják čerpá energii buď ze startovací autobaterie využívané pro vozidlo, nebo může čerpat z baterie, která je určená přímo pro naviják. Použitím druhé baterie se vyhnete vybití startovací autobaterie. Pro nejlepší způsob používání elektrického navijáku mějte pokaždé nastartovaný motor. Využitím odpojovače baterie se vyhnete spálení motoru navijáku. Naviják totiž může díky selenoidům sepnout sám.
Elektrický lanový naviják 1000 W/12 V, max. zatížení 1361 kg - HT690008
Převodovka
Převodovka u elektrického navijáku se dělí na tři druhy. Závitová (šneková), ozubená a planetová. Každý typ má svoje výhody i nevýhody.
Druh převodovky | Vlastnosti převodovky |
Závitová (šneková) | Ozubené kolo. Nízká rychlost. Malá brzdící síla. Nízká rychlost navijáku. Převážně u průmyslových navijáků. |
Ozubená |
Ozubené kolo, větší kolo na ose motoru a menší kolo na ose navijáku. Už se téměř nepoužívají (vysoký odběr proudu, nízké převodové tření). |
Planetová | Malá planetová kola. Nízká hmotnost i cena. Brzda uvnitř bubnu. Pozor na zahřívání bubnu při odvíjení lana pod zátěží (přestávky k ochlazení). |
Instalace navijáku
První možností je naviják připevnit pod přední nárazník. Takto elektrický naviják můžete připevnit pouze pokud ho budete využívat za podmínky, když je venku hezké počasí (beze sněhu, bez vody nebo bez bláta).
Pokud naviják chcete používat i v horších podmínkách jako je bláto, voda nebo sníh, připevněte naviják co nejvýše nad zem.
Při používání navijáku se vyhněte:
- Naviják by neměl snižovat světlou výšku vozu
- Naviják by neměl snižovat nájezdové úhly
Jak byste měli naviják připevnit
- K navijáku byste měli mít na voze snadný přístup
- Naviják by měl být připevněný na desce
- Deska pod navijákem by měla být spojená s pevnou částí vozu
Potřebujete poradit?
Nejste si stále jistí, jaký naviják vybrat? V tom případě jsme tu pro vás a velmi rádi vám poradíme.
Obraťte se na naše vyškolené specialisty v oboru nářadí. Jsou tu pro vás každý všední den od 8.00 - 16.00 a v sobotu od 8.00 - 12.00.
Přečtěte si další články